fbpx
Nadciśnienie tętnicze a sól w diecie
nadciśnienie tętnicze a sól w diecie

Nadciśnienie tętnicze nie boli. Z nadciśnieniem tętniczym można żyć przez lata i latami się tym nadciśnieniem nie przejmować. Jak wynika z raportu NFZ, dopiero osoby po 60. roku życia zaczynają stosować zalecenia lekarzy i dietetyków, wprowadzając modyfikacje w swoim stylu życia. Czy to znaczy, że osoby poniżej 60. roku życia nie chorują na nadciśnienie?

W tym wpisie obalę również mit soli himalajskiej, w który sama wierzyłam.

Plan wpisu:

I Co to jest nadciśnienie tętnicze i kogo dotyczy?
II 5 czynników, które zapewnią Ci nadciśnienie tętnicze w przyszłości… albo już za rok.
III Co ma sól do wysokiego ciśnienia krwi?
IV Czy sól himalajska jest zdrowsza niż sól kuchenna?
V Dieta DASH działa cuda?

Co to jest nadciśnienie tętnicze i kogo dotyczy?

O nadciśnieniu tętniczym mówimy wtedy, gdy:

  • w 3 kolejnych pomiarach,
  • wykonanych w pozycji siedzącej,
  • po kilku minutach odpoczynku,
  • w kilku dniowych odstępach

wartość ciśnienia tętniczego krwi wynosi 140/90 mm Hg lub więcej.

Nadciśnienie tętnicze możesz mieć już w wieku 30 lat. Jednak to zazwyczaj, gdy wkroczysz w wiek sędziwy, zaczynają się pojawiać nieprzyjemne objawy, które zmuszą Cię niejako do ciągłęgo interesowania się Twoim ciśnieniem krwi.

W wieku 60 i więcej lat, kiedy masz już rozwinięte nadciśnienie, musisz wprowadzić konkretne, czasami radykalne kroki. W przeciwnym razie zaniedbane nadciśnienie może doprowadzić do miażdżycy, udaru, niewydolności serca, niewydolności nerek. Czyli chorób, które bezpośrednio zagrażają Twojemu życiu.

5 czynników, które zapewnią Ci nadciśnienie tętnicze w przyszłości… albo już za rok

Dokładne czynniki rozwoju nadciśnienia pierwotnego nie są znane. Podejrzewa się, że jest to wynik kumulacji kilku czynników. Jednak jest 5 czynników, które jeśli są obecne w Twoim życiu dłuższy czas, pomogą spowodować, że będziesz mieć nadciśnienie tętnicze, nie w wieku 65 lat, ale już za rok, czy za 2 lata.

  1. NADMIERNA MASA CIAŁA
    Dorota waży 78 kg, przy wzroście 165 cm, jej BMI wynosi 28,65. Czyli Dorota ma nadwagę. Jej prawidłowa masa ciała powinna wynosić od 55 do 65 kg. Wiesz ile razy bardziej prawdopodobne jest, że Dorota zachoruje na nadciśnienie tętnicze? 8 RAZY.
    Z czego to wynika?
    U osób otyłych obserwuje się wzrost poziomu aldosteronu, czyli hormonu powodującego zatrzymanie sodu oraz wody w organizmie. W efekcie serce bije szybciej, ale mniej efektywnie. Serce się powiększa, ale pompuje mniej krwi, więc dochodzi do zwiększenia objętości krwi, aby doprowadzić tlen do wszystkich komórek w ciele.
  2. NIEPRAWIDŁOWA DIETA
    W kontekście nadciśnienia dwa główne elementy sprzyjające temu, że możesz rozwinąć nadciśnienie tętnicze to: dodatni bilans kaloryczny, który prowadzi do punktu 1. oraz nadmiar soli w diecie. Temat soli rozwinę w kolejnym paragrafie.
  3. PALENIE PAPIEROSÓW
    Nikotyna powoduje kurczenie się i zwężanie naczyń krwionośnych. To z kolei utrudnia przepływ krwi i wymusza szybsze bicie serca. Ściany naczyń krwionośnych stają się twardsze i znacznie wzrasta ciśnienie krwi.
  4. NISKA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA, czyli kanapowy styl życia.
    Brak aktywności fizycznej nie ma żadnych zalet. ŻADNYCH. Pamiętaj, że aktywność fizyczna to spacer, wejście po schodach zamiast jazdy windą, jazda do pracy na rowerze zamiast samochodem czy gruntowne porządki w domu.
  5. STRES
    Życie bez stresu w dzisiejszych czasach jest nierealne, jednak problem zaczyna się, kiedy nie potrafisz rozładować negatywnych emocji, kumulujesz je w sobie i w efekcie jesteś przewlekle zestresowana.

Co ma sól do wysokiego ciśnienia krwi?

Można śmiało powiedzieć, że sól, obok narodowego warzywa – ziemniaka, to polska przyprawa narodowa. Wiele osób uważa, że jeśli potrawa jest za mało słona, to znaczy, że jest niedobra.
Przeciętny Polak zjada dziennie 10-12 g soli. Normy IŻŻ (Instytut Żywności i Żywienia) wskazują, że maksymalna dzienna dawka soli dla dorosłego człowieka to 5g =1 łyżeczka. 

Dlaczego lubisz smak słony? Najczęściej wynika to z przyzwyczajenia oraz faktu, że słone potrawy były obecne w Twoim życiu już od najmłodszych lat. Sól do zupy, do ziemniaków, do mięsa, do sałatki, do warzyw, na kanapce, czy sól do słodkich potraw jako balans smaków. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że sól jest bardzo często ukryta w gotowych produktach, których używasz w kuchni.

Na czym polega zależność nadmiar soli – wysokie ciśnienie krwi?

Sól to NaCl (chlorek sodu), jeśli sodu dostarczasz zbyt dużo, jego stężenie znacznie wzrasta w osoczu krwi. W efekcie czego woda ucieka z komórek do osocza, aby wyrównać różnicę stężeń. Może to powodować zatrzymywanie wody w organizmie (często określane jako puchnięcie), która wywiera zbyt duży nacisk na naczynia krwionośne i powoduje wzrost ciśnienia krwi.

Gdzie ta sól?

Sól jest tam najczęściej dodawana, aby zwiększyć smakowitość oraz jako naturalny konserwant. Warto pamiętać, że zawartość soli jest podawana przez producenta na opakowaniu produktu, więc zawsze możesz to łatwo sprawdzić.

Czy sól himalajska obniża ciśnienie krwi?

NIE!

Jeśli masz nadciśnienie i chcesz ograniczyć sól w diecie, to na pewno słyszałaś o soli himalajskiej. Utarła się opinia, że jest to zdrowa sól. Jednak czy to oznacza, że można ją stosować bez żadnych ograniczeń?

Sól himalajska to nadal sól, czyli NaCl (chlorek sodu), jeśli masz nadciśnienie, problemy z zatrzymywaniem wody, zamiana soli kuchennej na himalajską nie rozwiąże problemu.

Czy sól himalajska jest zdrowsza?

Sól himalajska jest wydobywana we wschodnim pasie Karakorum i Himalajów w Pakistanie. Od soli kuchennej różni się kolorem i grubością ziarna. Sól himalajska jest różowa, ponieważ zawiera jony żelaza. I w zasadzie to są jedyne różnice między tymi dwiema solami.

Naukowcy z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zbadali skład soli dostępnych na polskim rynku. Porównali zawartość mikroskładników w sol kuchennej i soli himalajskiej. W przeciwieństwie do utartej opinii, badania nie wykazały znaczących różnic w składzie obydwu soli.

SÓL KUCHENNA 🧂 SÓL HIMALAJSKA 🧂
💲1zł/kg💲4zł/kg i więcej
💎wysoka czystość💎wysoka czystość
📈więcej wapnia i manganu📈więcej magnezu, potasu, żelaza

Co warte uwagi, różnice w zawartości poszczególnych mikroskładników są tak małe, że żadna z soli nie jest dobrym źródłem magnezu, wapnia czy żelaza. Sól dostarcza głównie sód. W dietoterapii nadciśnienia tętniczego należy zwiększyć ilości potasu, wapnia oraz magnezu. 

Dieta DASH działa cuda?

Choć przy nadciśnieniu tętniczym mówi się głównie o ograniczeniu soli, musisz wiedzieć, że istnieje dieta, która ma naukowo udowodnione działanie w obniżaniu ciśnienia krwi. Przedstawiam Ci Dietę DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension). Na czym ona polega?

🍎5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia (znasz to hasło?)
🌾Węglowodany złożone (czyli inaczej produkty pełnoziarniste)
🥑Nie bój się zdrowych tłuszczy! Zdrowych, czyli głównie kwasów tłuszczowych omega 3 i jednonienasyconych, które obniżają stan zapalny.
🍗Chude mięso (indyk, kurczak, cielęcina, królik)
🍶Niskotłuszczowy nabiał (najlepiej 1,5-2%)

https://www.instagram.com/p/CCTRgFiH1Sd/

Po co mam stosować dietę DASH?

Zobacz jakie korzyści płyną ze stosowania diety DASH:
Dieta DASH nauczy Cię jak jeść świeże i jak najmniej przetworzone jedzenie. Masz cukrzycę? Dieta DASH pomoże obniżyć Twój wysoki poziom cukru we krwi.

Co ciekawe, dieta DASH to również dieta odchudzająca.
A teraz prawdziwy hit: badania wskazują, że dieta DASH wydłuży Twoje życie. Co jeszcze? Dieta ta wspomaga pracę wątroby oraz pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

Dieta DASH jest jedną z najdokładniej przebadanych diet. Polecana jest przez wiele Towarzystw Kardiologicznych. To nie jest kolejna dieta cud. DASH może zdziałać cuda.

Opracowanie o diecie DASH na podstawie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482514/

Jeśli jesteś zainteresowana stosowaniem diety DASH

NAPISZ DO MNIE

Trzymaj się mineralnie i naturalnie :).

Nadciśnienie tętnicze a sól w diecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń na górę