fbpx
Mineralne zakupy, czyli co kupuje dietetyk?
co kupuje dietetyk przegląd

Witaj w 1 odcinku mineralnej telenoweli. To będzie pierwszy cykl na blogu z mineralnymi polecajkami produktów bogatych w składniki mineralne i witaminy. Dziś przygotowałam 3 produkty, które kupuje dietetyk Aga Mineralna :). Dlaczego akurat te produkty? Zaczynamy mineralny cykl zakupowy. W każdy ostatni wtorek miesiąca LIVE na Facebooku oraz podsumowujący wpis na blogu. Zaczynamy!

Co kupuje dietetyk?

niedobór żelaza- dieta
KLIKNIJ w baner i ZAPISZ się na darmowe wyzwanie

✅suszone śliwki

✅mieszanka superfoods Dobra Kaloria

✅napój owsiany z wapniem 

Dietetyk kupuje suszone śliwki.

Sezon na śliwki trwa stosunkowo krótko, więc suszone śliwki są fajną alternatywą. Po co Ci w diecie śliwki?

  • dzięki dużej zawartości rozpuszczalnego błonnika regulują pracę jelit, czyli pomagają Ci się wypróżnić (kiedy masz zaparcia, często śliwki mogą zdziałać cuda w jelitach); śliwki suszone zawierają więcej błonnika niż surowe,
  • witaminy: A, C, E ( witamina młodości) oraz witaminy z grupy B wspomagające pracę układu nerwowego,
  • wapń, magnez, fosfor i potas, czyli energia i wspomaganie pracy mózgu i mięśni. O diecie na energię pisałam więcej w tym artykule.

Dieta na energię, czyli co jeść, aby mieć energię do działania + PREZENT

ALE UWAGA Suszone śliwki zawierają ok. 250 kcal/ 100g, świeże ok. 50 kcal/100g.

Co to oznacza? Suszone śliwki dostarczą Ci 5 razy więcej energii niż świeże. Jeżeli sięgasz po suszone owoce, pamiętaj, że w wyniku odparowania wody mają one znacznie większą zawartość kcal niż ich świeży odpowiednik. 

Nie daj się zrobić w balona, czyli na to zwróć uwagę, kupując suszone śliwki.

Zrób eksperyment: Robiąc codzienne zakupy w Twoim ulubionym sklepie, idź na dział z suszonymi owocami i odnajdź śliwki. Przeczytaj skład. 

Myślisz, że będą tam suszone śliwki i koniec?

Zdziwisz się.

Większość suszonych owoców ma w składzie cukier, olej oraz bardzo często konserwanty, np. sorbinian potasu, kwas sorbowy ( symbole: E200, E202).

Jednak te, które kupuje dietetyk, mają w składzie ŚLIWKI SUSZONE i … nic więcej. Tylko śliwki suszone, dlatego Tobie je również polecam. Można je podawać dzieciom, np. zamiast cukru czy miodu do owsianek i jaglanek. 

Co zrobisz z suszonych śliwek?

Oczywiście suszone śliwki możesz jeść jako przekąskę, 5 szt to będzie ok. 100 kcal, DUŻO. A jak możesz wykorzystać suszone śliwki inaczej?

  • Owsianka śliwkowa: dodaj 2 szt do owsianki zamiast słodzidła (wygrywasz podwójnie: osłodzisz posiłek oraz dostarczysz minerałów i witamin, których nie ma w cukrze czy ksylitolu).
  • Batony śliwkowe (musisz wypróbować ten przepis, to prawdziwa bomba i niespotykany smak: 1 szklanka ekspandowanej kaszy jaglanej (lub innych zbóż ekspandowanych) + 1 łyżeczka kakao + 2 łyżki masła migdałowego lub innego orzechowego + 2 łyżki oleju kokosowego nierafinowanego + 1 łyżka miodu (lub innego słodzidła) + 10 suszonych śliwek + 3 łyżki gorącej wody

    Do małego malaksera włóż suszone śliwki i wlej gorącą wodę. Blenduj wszystko aż powstanie mus. Dodaj miękki olej kokosowy (można wcześniej rozpuścić), masło migdałowe, miód i kakao. Blenduj wszystko aż składniki się połączą. Do miski wsyp ekspandowaną kaszę jaglaną. Dodaj mus i wymieszaj wszystko dokładnie. Prostokątną formę wyłóż papierem do pieczenia. Umieść na nim masę jaglaną i rozpłaszcz ją na papierze. Delikatnie dociśnij całość. Wstaw do lodówki na minimum 2 godziny lub do momentu aż masa stężeje. Pokrój baton
  • Koktajl śliwkowy (4 śliwki suszone + ½ banana + napój owsiany/ kefir naturalny 1 szklanka + siemię lniane 1 łyżka)
  • Kulki mocy śliwkowe (100 g śliwek zalej 2-3 łyżkami gorącej wody i zblenduj na mus. Dodaj 5 łyżek płatków owsianych, 1 łyżkę masła orzechowego i 2 łyżki wiórków kokosowych. Wszystko wymieszaj i formuj kulki. Obtocz np. w sezamie czy wiórkach kokosowych.
  • Nutella śliwkowa (do 100 g suszonych śliwek dodaj ½ tabliczki gorzkiej czekolady, 1 łyżeczkę miodu i 3 łyżki gorącej wody. Wszystko zblenduj i przechowuj w słoiku w lodówce).

No dobra Aga, ale gdzie znajdę te suszone śliwki z dobrym składem?

Śliwki suszone z dobrym składem (czyli takim, gdzie są TYLKO suszone śliwki) kupisz w ROSSMANN (Enerbio) lub przez Internet znajdując najlepszą ofertę śliwek BIO PLANET.

Dietetyk kupuje mieszankę superfoods a’la musli.

Bez wątpienia najlepsze musli to…

DOMOWE MUSLI,

ale kiedy czasu brak, masz zabiegany dzień lub musisz szybko zjeść wartościowy posiłek, możesz skorzystać z propozycji czegoś a’la musli, czyli mieszanki pestek, płatków owsianych, siemienia lnianego, orzechów i chia. Ja kupiłam opcję BALANS, ponieważ ma najmniej cukrów prostych w składzie (1,6 g cukrów prostych/ 100g produktu). Co ciekawe rzadko można na rynku znaleźć produkt, który ma na opakowaniu napisane: zawiera magnez, cynk itp., który nie byłby sztucznie w te składniki wzbogacany (jak np. napój roślinny, który omówię za chwilę). Tutaj producent opiera się na zawartości witamin i składników mineralnych obecnych w tym produkcie i podkreśla to na opakowaniu. Czyli dostajesz gotową informację, jakich składników minerałów dostarczasz.

Super praktyka.

Polecam jako szybki dodatek do śniadania (dodając jogurt i owoce, masz gotowy szybki posiłek). Sprawdź, gdzie mieszankę superfoods kupisz najkorzystniej. Takie opakowanie możesz mieć zawsze pod ręką (np. w pracy).

Dietetyk kupuje napój owsiany z wapniem.

Kolejny produkt, który udało mi się znaleźć to napój owsiany z wapniem. Wzbogacany w wapń. I tu jest ta różnica, kiedy na opakowaniu mieszanki superfoods było napisane magnez, cynk, omega 3 to chodziło tam o naturalne źródła z pestek czy płatków owsianych. Natomiast napoje roślinne dostępne na rynku są bardzo często wzbogacane w wapń. Jest to powszechnie stosowana praktyka.

Napoje roślinne (owsiany, orkiszowy, migdałowy, sojowy, ryżowy) są wzbogacane w wapń, ponieważ osoby na diecie roślinnej, które wykluczają nabiał, mogą być narażone na niedobory wapnia w diecie. Więc, aby zapobiegać niedoborom wapnia wzbogaca się mleka roślinne w wapń. Najczęściej w postaci alg.

Skład mleka owsianego z wapniem: woda, owies pełnoziarnisty, olej słonecznikowy, alga morska Lithothamnium calcareum, sól morska.

Niewątpliwą zaletą tego napoju jest brak w składzie cukru (co jest bardzo ważne w przypadku napojów roślinnych), ALE napój owsiany ma bardzo małą zawartość białka. Powinien więc być stosowany zamiennie z innymi napojami roślinnymi ( np. sojowym).

Do czego możesz wykorzystać napój owsiany?

  • Owsianka (polecam, szczególnie jeśli lubisz kremową, budyniową konsystencję owsianki)
  • Koktajl (dowolne owoce + napój roślinny + siemię lniane/chia)
  • Jaglanka Bounty (kaszę jaglaną ugotuj na napoju owsianym, dodaj wiórki kokosowe, pod koniec dodaj pół łyżeczki miodu; całość posyp 1 kostką gorzkiej czekolady, siekanymi migdałami (lub płatkami migdałów) i dodaj ulubione owoce)
Jaglanka Bounty z truskawkami
Jaglanka Bounty z truskawkami

Na ogół, napojów roślinnych możesz używać dokładnie do tego samo, do czego używasz mleka krowiego. Jest to wegański zamiennik mleka krowiego. Masz swoje ulubione mleko roślinne?

Nie lubisz kaszy jaglanej, bo jest gorzka?

Poznaj mineralny tip: jak ugotować kaszę jaglaną, aby nie była gorzka?

✅Podpraż kaszę w suchym garnku, aż poczujesz lekko orzechowy zapach (uwaga, aby jej nie przypalić). Zalej kaszę odrobiną wrzątku, a następnie przepłucz 2 razy pod zimną wodą. Dodaj wodę, napój roślinny lub mleko krowie i gotuj ok. 15 min. W ten sposób kasza jaglana nigdy nie będzie gorzka.

Co sądzisz o mineralnych zakupach?

Jak Ci się podoba mineralny shopping razem z opisem kupionych produktów? Jeśli wpis Ci się spodobał, będę kontynuować ten cykl mineralnych zakupów, aby pokazać Ci różne ciekawe produkty, które dostarczą Ci minerałów i witamin. Poniżej podsumowanie artykułu w formie MINERALNEGO LIVE

https://www.facebook.com/100340481738181/videos/515581569221004

Trzymaj się mineralnie i naturalnie 🙂

PS. Pamiętaj, aby obserwować mnie na Instagramie i Facebooku.

Mineralne zakupy, czyli co kupuje dietetyk?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń na górę